Synergia. Tämä on 2000-luvun trendisana, jota heiteltiin aikanaan ilmoille Jari Sarasvuon Trainer’s House yrityksen koulutus-seminaareissa. Harva meistä osaa yhdistää kaksi täysin erilaista konseptia yhdeksi kokonaisuudeksi käyttäen hyväksi kaukaisia yhtäläisyyksiä. Tässä artikkelissa me pyrimme myös ajattelemaan ”outside the box” metodilla ja näytämme kuinka kumisaappaat ovat toden totta kirjojen kaukaisia serkkuja.
Ensiksi selitetään kuitenkin mistä ”laatikon-ulkopuolella-ajattelu” kumpuaa. Amerikkalaiset ekonomistit Stephen Dubner ja Steven Levitt kirjoittivat huippusuositun ”Freakonomics” kirjan, jossa he pyrkivät vastaamaan vaikeisiin sosiologisiin kysymyksiin yhdistämällä ensisilmäyksellä varsin outoja variaabeleita löytääkseen vahvoja syy-seuraus yhteyksiä. Dubner ja Levitt mm. argumentoivat, että Yhdysvaltojen rikollisuuden lasku 90-luvulla johtui 1970-luvulla laillistetusta aborttilaista. Joka tapauksessa heidän ajattelustrategia edesauttaa meitä vetämään samankaltaisia yhteyksiä kumi- ja paperimateriaalien välillä.
Yllättävä yhdistäjä
Kirjaa luettaessa harva miettii mistä kirjan paperista tehdyt sivut tulevat. Tuskin samantyyppistä kysymystä esitetään, kun kumisaappaat vedetään jalkaan.Tämä kysymys on kuitenkin tärkeä argumenttimme todistamiseen. Nimittäin sekä kumimateriaali että paperimateriaali ovat raaka-aineita, jotka saadaan puusta. Paperi tuotetaan sellusta ja kumi parakautsu nimisestä puusta. Luonnollisesti tuotantoprosessit ovat hyvin erilaiset, mutta sitäkin mielenkiintoisemmat. Lopputuotteena puusta voidaan tuottaa esimerkiksi kartonki-, tupakka-, kääre-, leivin- ja kirjapaperia. Kumipuusta saadaan kumisaappaiden lisäksi paljon erilaisia huonekalusteita sekä talousesineitä. Kuten huomaat tässä vaiheessa, samasta raaka-aineesta saadaan kaksi täysin erilaista hyödykettä.
Samaan hengenvetoon mainittakoon, että molempia tuotteita pystyy hankkimaan verkon avulla. Suomessakin suosiota kasvattava verkkokirjakauppa vetoaa kuluttajiin sitä mukaan, kun kelit estävät kirjakaupassa käynnin. Toisaalta kumisaappaiden avulla syksyn sateessa kirjakauppaan lähteminen kääntää argumentin päälaelleen, koska luonnollisesti kumisaappaatkin voi nykyään ostaa internetistä. Yllämainitun Freakonomics kirjan innoittamana jokainen voi itse pohtia, mikäli kumisaappaiden verkkomyynnillä on suora yhteys kirjaliikkeiden myyntiin Suomen syksysesongin aikana.
Tässä vaiheessa esitetään lukijalle kimurantti ja ehkä hieman abstrakti kysymys: Miten voimme nauttia samanaikaisesti kumipuusta saaduista tuotteista ja puusellusta tehdystä paperista? Päätä ei tarvitse raapia pitkään – lukemalla tietenkin. Psykologisten tutkimusten mukaan sateenropinalla ja siitä syntyvästä äänestä on ihmisiin rauhoittava vaikutus. Samanlainen vaikutus syntyy myös mm. kirjaa lukiessa.
Näin olemme todistaneet kuinka kumisaappaat ja kirjat kuuluvat samaan perheeseen. Vielä kun saisimme ne kuvainnollisesti puhuen istumaan samaan pöytään yhtä aikaa.